Новая глава ОБСЕ отправилась на Донбасс Глава Организации по безопасности и сотрудничеству в Европе (ОБСЕ) Анн Линде отправилась с рабочей поездкой на Донбасс. Ее сопровождает министр иностранных дел Украины Дмитрий Кулеба. Об этом он сообщил в Twitter. "Важно, чтобы коллега воочию увидела последствия российской агрессии и усилия Украины по урегулированию конфликта и облегчения жизни гражданского населения (несмотря на подавляющее отсутствие конструктива со стороны РФ)", - отметил Кулеба.
Росія не виконала всіх умов для проведення наступного нормандського саміту – ОБСЄ Україна виконала всі умови для проведення наступного нормандського саміту за участю лідерів Росії, Німеччини та Франції. Водночас Росія не виконала свою частину зобов’язань. Про це заявила голова ОБСЄ Анн Лінде в інтерв’ю “Європейській правді”. За її словами, на саміті в Парижі 2019 року сторони досягли угоди про нову зустріч “нормандської четвірки” при виконанні певних умов. “Україна виконала всі умови. Росія – на жаль, ще ні. Тепер все залежить від того, як пройдуть переговори, від того, як буде досягнута домовленість виконувати ці умови”, – зазначила Лінде. Вона також виключила можливість участі ОБСЄ в нормандському форматі, оскільки він ефективний і в нинішньому складі. Водночас ОБСЄ сконцентрувала зусилля на Тристоронній контактній групі. Також Лінде пояснила, чому називає те, що відбувається на Донбасі, конфліктом, а не війною. “Я не можу використовувати таку термінологію, як ви, бо я голова в ОБСЄ, а це – консенсусна організація, яка вимагає згоди 57 країн. Іноді це допомагає, тому що означає, що будь-яке наше рішення підтримують усі 57 держав. Але це також означає, що я, як голова організації, не можу вийти за спільну позицію і маю використовувати загальну лексику”, – додала вона.
Українська сторона СЦКК Незважаючи на відверті провокації з боку окупаційних військ Українська сторона СЦКК продовжує забезпечувати надання гарантій безпеки та дотримання режиму припинення вогню під час проведення ремонтно-відновлювальних робіт на об’єктах пошкодженої інфраструктури Донецької та Луганської областей. Протягом січня 2021 року до УС СЦКК від керівників підприємств надійшло 74 заявки щодо забезпечення надання гарантій безпеки, з яких 51 для проведення робіт на території, підконтрольній Уряду України та 23 – на тимчасово окупованих територіях. Зокрема, у зазначений період за співпраці з командою СММ ОБСЄ зі взаємодії та Командуванням об’єднаних сил українською стороною СЦКК організовано і забезпечено проведення робіт на 23 об’єктах цивільної інфраструктури. Так, на Луганщині забезпечено проведення робіт на шестикіловатних повітряних лініях електропередач підстанції "Райгородська – КТП 2209" в районі населених пунктів Лопаскіне та Лобачеве, проведення огляду та ремонтно-відновлювальних робіт на водогоні в районі населених пунктів Райгородка та Лопаскіне, встановлення дорожніх знаків на ділянці автомобільної дороги, що проходить по території КПВВ “ЗОЛОТЕ” у напрямку населеного пункту Первомайськ та інші. На Донеччині УС СЦКК забезпечила сприятливі безпекові умови під час будівництва автомобільного мосту через залізничні колії на ділянці автомобільної дороги в районі населеного пункту Роти, при проведенні аварійно-відновлювальних робіт на повітряних лініях електропередач у Травневому та Гладосовому, а також огляду шламонакопичувачів І та ІІІ черги, обстеження дамби та обвідної канави, робіт з реконструкції спостережних свердловин, прокачування їх з відбором проб рідин на хімічний аналіз в районі Новгородського. Продовжено забезпечення проведення робіт на Донецькій фільтрувальній станції та проїзду працівників до ДФС та у зворотному напрямку в районі Авдіївки. Варто наголосити, що незважаючи на відверті провокації з боку окупаційних військ УС СЦКК забезпечила обстеження та ремонт поривів на водогоні «Горлівка-Торецьк» у районі Південного Донецької області, що дозволило відновити водопостачання до 5 населених пунктів. Усі заходи відбувалися з дотриманням гарантій безпеки та контролю режиму припинення вогню завдяки скоординованій роботі української сторони СЦКК з Командуванням об’єднаних сил, представниками піротехнічних підрозділів ДСНС України та командою СММ ОБСЄ.
Українська сторона СЦКК Спостерігаючи за безпековою ситуацією у районі проведення операції Об’єднаних сил, українська сторона Спільного центру з контролю та координації питань припинення вогню та стабілізації лінії розмежування сторін констатує продовження перешкоджання діяльності Місії ОБСЄ в районі проведення операції Об’єднаних сил. Нагадаємо, що для мирного врегулювання збройного конфлікту у Мінську була ініційована Тристороння контактна група, де уповноважена група представників України, ОБСЄ та Росії вирішили дипломатичним шляхом урегулювати ситуацію на Сході нашої країни. Усі підписанти Мінських угод погодилися з необхідністю вільного та безпечного доступу СММ ОБСЄ для виконання нею Мандату, а також із тим, що обмеження свободи пересування СММ є серйозним порушенням. Тільки протягом перших 80 днів 2020 року мали місце 308 фактів перешкоджання діяльності Місії, про що зазначено у Тематичному звіті Місії у зв’язку з чим на одному із засідань Постійної ради ОБСЄ у Відні Європейський Союз виступив проти будь-яких спроб перешкоджання діяльності СММ ОБСЄ в Україні: «…ЄС рішуче засуджує постійні погрози та обмеження СММ, які відбуваються переважно в районах, які не контролюються урядом. СММ повинна мати вільний, безпечний, безумовний та безперешкодний доступ по всій території України. Це стосується також незаконно анексованого Криму та міста Севастополь і уздовж державного кордону між Україною та Росією, де СММ стикається із систематичною забороною у доступі з боку підтримуваних Росією формувань...» Однак, незважаючи на заяви з боку міжнародної спільноти, збройні формування РФ та їхні найманці з початку цього року 27 разів забороняли патрулям Місії доступ до районів спостереження та фіксації порушень в окремих районах Донецької та Луганської областей, що свідчить лише про повне небажання збройних формувань РФ робити кроки для врегулювання конфлікту. Переважно, зазначені вище інциденти фіксуються на Маріупольському напрямку – 13 випадків, на Донецькому напрямку – 7 випадків та на Луганському напрямку, на державному кордоні України з РФ – 7 випадків. Подібні дії та відмови у доступі Місії на непідконтрольну уряду України території мають надумані причини та приводи, метою яких є приховування порушень Мінських домовленостей, а також небажання дотримуватися норм міжнародного права.
Українська сторона СЦКК Українською стороною СЦКК спільно з командою СММ ОБСЄ та за безпосередньої участі Командування об’єднаних сил постійно ведеться робота по забезпеченню сприятливих безпекових умов для проведення ремонтно-відновлювальних робіт на критичних ділянках та об’єктах цивільної інфраструктури. До УС СЦКК від керівників підприємств, органів місцевого самоврядування розташованих на підконтрольній Уряду України території продовжує надходити значна кількість заявок на отримання гарантій безпеки та дотримання режиму припинення вогню на об’єктах пошкодженої інфраструктури регіону. Однак, збройні формування РФ та її найманці продовжують вибірково розглядати звернення СММ ОБСЄ, вдаються до відвертих маніпуляцій, політичного торгу та під надуманими приводами затримують процес надання гарантій безпеки та забезпечення нормальних умов життя цивільного населення. На сьогодні, через відсутність гарантій безпеки на 6 критичних об’єктах цивільної інфраструктури, підприємства не можуть здійснити аварійно-відновлювальні роботи з електропостачання у населених пунктах Богданівка та Опитне Донецької області, відновити газопостачання міст Мар`їнка та Красногорівка Донецької області та забезпечити аварійний ремонт водогонів для безперебійної подачі питної води у населених пунктах Майорськ, Зайцево, Торецьк Донецької області. Заявки на отримання гарантій безпеки для проведення ремонтно-відновлювальних робіт на даних об’єктах українською стороною СЦКК направлені наприкінці січня, але до цього часу відповідь не отримана. Українська сторона СЦКК неодноразово зверталась до СММ ОБСЄ з проханням допомогти в отриманні гарантій безпеки від представництва окупаційних військ, хоча б на тих об’єктах цивільної інфраструктури, які потребують негайного ремонту. Втім, зусилля, що докладаються СММ ОБСЄ, залишаються марними. В свою чергу українська сторона СЦКК продовжує сприяти відновленню пошкоджених об’єктів інфраструктури.
Українська сторона СЦКК Через збройну агресію Росії на Донбасі обслуговування об'єктів критичної інфраструктури потребує особливої уваги Тривають заходи із відновлення пошкоджених та будівництва нових об’єктів інфраструктури Донецької області. Усі заходи проводяться у плановому порядку з дотриманням наданих гарантій безпеки та контролю режиму припинення вогню завдяки скоординованій роботі Української сторони СЦКК з патрулями СММ ОБСЄ та Командуванням об’єднаних сил. Цього тижня в районі населених пунктів Миколаївка Друга та Дача Донецької області проводилося обстеження та виконання аварійно-відновлюваних робіт на підземному трубопроводі підпитки водосховища Вуглегірської ТЕС. Також робочою бригадою в районі населеного пункту Новгородське Донецької області здійснено обхід шламонакопичувачів І та ІІІ черги Фенольного заводу, а також обстежено дамби по периметру з метою визначення їх стану та подальших заходів у рамках ремонтно-відновлювальних робіт. Варто зазначити, що контроль за дотриманням наданих гарантій безпеки та режиму припинення вогню представниками УС СЦКК здійснювався безпосередньо на місці робіт.
В ОБСЕ объяснили, почему не расследуются нарушения "тишины" на Донбассе Глава Специальной мониторинговой миссии ОБСЕ Халит Чевик объяснил, почему нарушения перемирия на Донбассе не расследуются. По его словам, стороны не смогли договориться о создании совместного механизма для принятия мер. Об этом он сказал в ходе заседания Совбеза ООН. "Возникло важное препятствие, поскольку стороны не смогли договориться о создании совместного координационного механизма для принятия мер и расследования предполагаемых нарушений в целях как деэскалации, так и решения проблем безнаказанности", - отметил Чевик. Он подчеркнул, что этот механизм мог бы служить важной мерой укрепления доверия, "которого до сих пор не хватало". "К сожалению, вынужден констатировать, что обсуждение этого вопроса в рабочей группе зашло в тупик, поскольку позиции на переговорах ужесточились. Несмотря на призывы к принятию мер к безнаказанности, стороны не продемонстрировали приверженность этому принципу", - сказал глава СММ ОБСЕ.
Українська сторона СЦКК Українська сторона СЦКК повідомляє про грубі порушення з боку збройних формувань РФ та її найманців, про що йдеться у Звіті СММ ОБСЄ від 10 лютого. Так, міні-БПЛА СММ ОБСЄ зафіксував 34 одиниці 122 мм реактивних систем залпового вогню БМ-21 “Град”: 19 одиниць – поблизу населеного пункту Хрустальний Луганської області, 7 одиниць на полігоні поблизу населеного пункту Міусинськ Луганської області та 8 одиниць – неподалік населеного пункту Садовий Луганської області. Зазначене озброєння розміщене з порушеннями встановлених ліній відведення. Міні-БПЛА зафіксував озброєння, розміщене за лініями відведення, але за межами виділених місць зберігання: на полігоні поблизу населеного пункту Міусинськ Луганської області 10 одиниць 122 мм самохідних гаубиць 2С1 “Гвоздика”, 12 одиниць 122 мм гаубиць Д-30, 2 танки Т-64, 4 одиниці зенітно-ракетних комплексів «Стріла-10»; поблизу населеного пункту Хрустальний Луганської області: 18 одиниць 152-мм гаубиць «Гіацинт-Б» та «Мста-Б», 9 одиниць танків Т-64 й Т-72, також патруль Місії ідентифікував 5 одиниць танків Т-64 на полігоні поблизу населеного пункту Круглик Луганської області. У Звіті Місії також йдеться про військову присутність та присутність військового типу у зоні безпеки. Так, поблизу населеного пункту Хороше Луганської області міні-БПЛА зафіксував 23 мм ЗУ-23, бойову машину піхоти та 2 одиниці БТР-80. Вищезазначені факти свідчать про те, що представники незаконних збройних формувань РФ продовжують демонструвати небажання виконувати раніше досягнуті домовленості.